Consultatie Consultatie is het inschakelen van expertise (functie) van een aanbieder en wordt alleen ingezet ter ondersteuning aan de verwijzer voor een goede vraagverheldering.
Het gaat om een een kort contact, waarbij de inwoner niet (per definitie) wordt gezien en waarbij geen schriftelijke rapportage opgeleverd hoeft te worden. Veelal is de afstemming mondeling, via telefonisch contact of via mailcontact.
Let op: Inzet van consultatie leidt niet automatisch tot inzet van ondersteuning. Afstemming tussen aanbieder, inwoner en gemeente op casusniveau als er al sprake is van ondersteuning maakt geen onderdeel uit van de module consultatie. Het gaat dan bijvoorbeeld om een telefoontje tussen aanbieders en gemeente en de samenwerking op casusniveau, zoals bijwonen van MDO's, evaluatie, voorbespreking in te zetten hulp en overdracht.
Consultatie wordt onderverdeeld in vier typen professionals die ingezet kunnen worden, namelijk MBO, HBO, WO en WO++.
Alle aanbieders die ingeschreven staan in het Twents Model kunnen geconsulteerd worden.
Diagnostiek (enkel in het kader van de Jeugdwet) Diagnostiek betreft het onafhankelijk in kaart brengen van de problematiek van de inwoner en draagt bij aan de vraagverheldering door de verwijzer. Het gaat hier enkel om diagnostiek in het kader van de Jeugdwet, en niet om diagnostiek in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Wet langdurige zorg.
Over de specifieke bedoeling van de vraag om diagnostiek en de omvang van de diagnostiek vindt voor aanvang altijd afstemming plaats tussen verwijzer en aanbieder. In alle situaties geldt dat de jeugdige altijd gezien moet worden door aanbieder.
Bij de inzet van diagnostiek wordt de aanbieder gevraagd een diagnose te stellen en antwoord te geven op de eventuele specifieke vragen die door de verwijzer worden gesteld. Dit kan een eenvoudige niveaubepaling betreffen maar ook een uitgebreider onderzoek waarbij de probleemgebieden in het functioneren van de jeugdige genuanceerd worden beschreven en waarbij de ontwikkeling op verschillende deelgebieden in beeld wordt gebracht. Diagnostiek is dus meer dan alleen een classificatie.
Na afronding van de diagnostiek geeft de aanbieder in een rapportage zijn bevindingen en advies terug aan de verwijzer. Met behulp van dit advies kan de vraagverheldering aangescherpt worden en kunnen resultaten van eventueel in te zetten ondersteuning goed worden geformuleerd. Diagnostiek kan zowel voorafgaand aan de inzet van de ondersteuning worden ingezet alsook tijdens de ondersteuning wanneer er door de verwijzer bijvoorbeeld een vervolgstap moet worden bepaald over de in te zetten ondersteuning.
<<< Lees onder zoekbalk meer over de gewenste resultaten, afbakening en termijnen diagnostiek >>>
Binnen 10 werkdagen na de zorgtoewijzing wordt de diagnostiek opgestart door de aanbieder. Het adviesrapport moet door de zorgaanbieder binnen 3 maanden na de zorgtoewijzing te zijn opgesteld.
Werkomgevingen
Disclaimer
Webarchief
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.